Ukrainske nazi-kollaboratører rehabiliteres og hedres i full offentlighet, mens høyreekstremister inviteres til Stortinget for å gi råd til våre folkevalgte.
(Illustrasjonsbildet er KI-generert)
Den tragiske krigen i Ukraina ser ikke ut til å ha noen ende. Krigen har mange paralleller til situasjonen under 1. verdenskrig, som raskt ble en stillingskrig der frontene var fastlåst. Forsøk på å erobre fiendens territorier førte til enorme tap på begge sider. Slik er det også i Øst-Ukraina. Vi hører stadig om de enorme russiske tapene, mens vi hører lite om tapstallene på ukrainsk side. I januar publiserte den amerikanske tenketanken Center for Strategic and International Studies (CSIS) en rapport der det hevdes av 2 millioner ukrainske og russiske soldater er drept, såret eller savnet siden krigsutbruddet.
Likevel er det ingen politikere på Stortinget som hever stemmen mot disse myrderiene, ingen som argumenterer for nødvendigheten av å få slutt på krigen. Tvert imot står et samlet Storting bak en uforsonlig linje der bare en militær seier over verdens største atommakt er godt nok. Det politiske Norge, inkludert den såkalte «venstresiden», utviser en iskald kynisme der menneskeliv ikke ser ut til å ha betydning.
Vi hører stadig om at Russland er i ferd med å slippe opp for soldater. Men situasjonen i Ukraina er enda mer desperat. Unge menn rømmer landet i strie strømmer, de vil ikke bli tvangsrekruttert for så å bli drept ved fronten. Mellom februar 2022 og slutten av 2025 forlot anslagsvis 540.000 ukrainske menn i vernepliktig alder landet. I løpet av bare to måneder i fjor høst skal 100.000 unge ukrainske menn mellom 18 og 22 år ha krysset grensen til Polen. Men dette er bare toppen av isfjellet. Siden Ukraina ble selvstendig i 1991 har folketallet falt fra 52 millioner til bare 25 millioner i dag. Ukraina slipper rett og slett opp for folk.
Det florer nå med videoer der soldater angriper sivile menn på gatene, legger dem i bakken og hiver dem inn i varebiler. Det foregår rett og slett en brutal tvangsrekruttering til den ukrainske hæren.
«Jeg har et spørsmål til hele denne progressive venstresiden: Vil dere at sønnen deres, mannen deres, deres kjære skal bli ført med makt ut i en varebil, slått og sendt til dødssonen mot sin vilje for å dø for denne korrupte regjeringen? Bare dø for ingenting? For ingenting, for en korrupt stat som undertrykker dere og fengsler alle som våger å kritisere undertrykkelsen og korrupsjonen? Jeg er imot dette, og mange ukrainere er det. Ukraina er nå et friluftsfengsel for menn».
Dette sa den ukrainske historikeren Marta Havryshko til meg, da jeg intervjuet henne i videopodkasten «Medieovervåkerne», i begynnelsen av juni. Havryshko er ekspert på holocaust i Ukraina, og på den ukrainske nasjonalistbevegelsen. Hun er forferdet over å se hvordan ukrainske nazi-kollaboratører fra 2. verdenskrig rehabiliteres og hedres i full offentlighet av Zelenskyj. Det ukrainske militæret har et reelt nazi-problem, skriver hun i en av sine siste artikler.
Det er ikke snakk om et marginalt problem. Denne høyreekstreme fraksjonen har nakkegrep på Zelenskyj. Men enda verre: Disse fanatiske ekstremistenes innflytelse hindrer ethvert forsøk på et kompromiss som kan få slutt på krigen. Målet deres er å fremprovosere en total krig, der NATO-land trekkes direkte inn i krigen mot Russland. For hvor lenge kan Russland forholde seg rolig til at NATO lar ukrainske droner bruke deres luftrom før de angriper mål dypt inne på russisk territorium?
Ifølge Havryshko er hovedårsaken til at vestlige medier, vestlige politikere, vestlige tenketanker og kommentatorer nekter å forholde seg til nazistenes innflytelse i Ukraina, at de er redde for å innrømme medvirkning. Etter 2022 har de blitt helt tause om dette spørsmålet, fordi vi trener opp nynazister, finansierer dem, gir dem diplomatisk støtte og yter dem mediestøtte.
«De vil tømme Russland for blod ved å ofre ukrainernes liv. Ingen ønsker å sende sine sønner og døtre for å kjempe i Ukraina. Derfor er de villige til å inngå en avtale selv med djevelen. Det er noen drittsekker, men det er deres drittsekker. Det minner om den kalde krigen, da CIA og MI6 samarbeidet med tidligere nazistiske kollaboratører. Det er akkurat det samme i dag. De bryr seg ikke om den nazistiske ideologien til disse soldatene i Ukraina, så lenge de kjemper», sier Havryshko.
På Stortinget er «Ukraina-vennen» Petter C. Frølich leder for utenriks- og forsvarskomiteen. Frølich ledet organisasjonen Fritt Ukraina frem til helt nylig, og han har vært 16 ganger i landet for å overlever militært utstyr som organisasjonen har finansiert. For dette har han fått det ukrainske Militærakademiets æresmedalje. I mars inviterte Frølich likegodt representanter for Azov-bataljonen til Stortinget for å fortelle om sine kamperfaringer ved fronten. Azov ble startet i 2014 av medlemmer av Ukrainske Patrioter, en nynazistisk gruppe fra byen Kharkiv. De rekrutterte blant fotballpøbler, folk som angrep utenlandske studenter, og andre høyreekstremister. Andrij Biletski, som regnes som grunnleggeren av Azov, er avbildet håndhilsende på Frølich på Fritt Ukrainas nettsider.
Det er passende å trekke frem Etterretningstjenestens trusselvurdering «Fokus 2020», der det står (s.102): «En potensiell arena for å skape samhold og knytte bånd mellom høyreekstreme elementer i Europa er konflikten i Ukraina, der flere høyreekstreme har tilsluttet seg Azov-bataljonen, en organisasjon som slåss på den pro-ukrainske siden i konflikten. Denne konflikten kan bli sentral for høyreekstreme, spesielt som en arena for å tilegne seg ferdigheter som kan brukes til å planlegge og gjennomføre terroroperasjoner». I dag vandrer disse ekstremistene i korridorene på Stortinget og gir råd til våre folkevalgte! Hvordan kan vi akseptere at disse skal sette standarden for vår «støtte» til Ukraina?
Og hvordan kan den norske «venstresiden» stå på samme side som ultra-nasjonalister og nynazister? Hvordan kan den forsvare den brutale tvangsrekrutteringen til den ukrainske hæren? Marta Havryshko er tydelig på krigens klassekarakter: «Det er en krig mellom de fattige. Den ukrainske hæren består av fattige mennesker. I Russland er det akkurat det samme. Medlemmene av den politiske eliten er trygge. De nyter livet. Og alt går dem bra. Det er arbeiderklassen som dør. På begge sider».
Mens arbeiderklassen dør i Ukraina så fortsetter SV og Rødt å støtte krigen. Det er fristende å adressere Havryshkos siste appell til dem: «Vil du ha mer krig? Dra! Bare dra! Alle som ønsker krig, kan dra og kjempe. Krig er en tragedie. Hver eneste krig er en tragedie. Jeg kan ikke forstå dem som heier på krig, uansett hvilken krig det er».

Azov-bataljonens emblem er en kombinasjon av symboler som ligner på symboler fra nazitiden, som det speilvendte symbolet til Himmlers Schutzstaffel (SS), den spesielle militærenheten i Nazi-Tyskland, og «Den svarte solen», et esoterisk og okkult symbol fra samme periode. «Тризуб» (treforken) og Ukrainas nasjonale emblem ligger under disse to og er i en mye mindre størrelse (Lisens: CreativeCommons CC BY-SA 4.0)
(dette er lederartikkelen i avisa Friheten nr. 13 2026 – 18. juni 2026)


Sakleg og veldokumentert frå Alnes, som vanleg. Mange takk!
Offisiell norsk Ukraina-politikk er skadeleg for Ukraina, Russland og Noreg. Resultata talar for seg. Kor blir det av velstanden og fridomen NATO har lova Ukraina?
Torfinn Slettebø
LikerLiker
Terje
Sakte kommer det fram en ny forståelse.
https://nyhetsbrev.steigan.no/s/l/co15oPPfQJ_KmJ0TBOq6EQ/AXcqoarWsIBlIu0Xp9sArNCZUeWik1Wu-24owr77hpM=
Polen fratok Zelenskij Den hvite ørns orden for hans «hyllest til banditter og mordere»
Dette blir ikke enkelt for de som ser kriger i et uskyldig hvitt Nato-lys i vest.
Roger
LikerLiker
FAAANTAAASTISK TERJE !!!!!!!
Terje.
Men hva er det vi egentlig ikke når fram med.
Hva er kjernen. !!
Har den østlige delen av Ukraina en soleklar RETT TIL å etablere en egen nasjon,
et eget land, et samvirke med Russland ? Om de vil og etter en klar folkeavstemming.
OG ut fra erfaringene med Nazismen, som ble først slått ca 18 mil fra Ukrainas østgrense,
ved Volgograd.
Eller da Stalingrad.
Et forferdelig slag, men det slaget som stoppet Nazismen og drapet på uskyldige.
Ca 1,5 millioner jøder ble drept av Ukrainere.
Jeg lagde bildet der 34770, jøder i alle aldre og kjønn ble drept på TO dager ved Babij Yar.
Etter krigen måtte selvsagt dette tones helt ned.
I dag er det og Nazister som har etablert seg i vest uten at dette får folk i Norge til å tenke.
Hva i alle dager er en ikke helt ferdig med dette.
Slik som Danmark har en rett til å være et lite haleheng til Tyskland og som egen nasjon har selvsagt øst-Ukraina sin rette,
eller Bosnia ut av Jugoslavia.
Alle mente de hadde en rett.
Eller Sør Sudan ut av Sudan,
eller Irland ut av Stor Britannia .
Eller Norge som nasjon og halvdel på langs av en laaaang halvøy
fordi SKIPSREDERNE i Norge ikke fikk nok frakter kontra de Svenske skipsrederne.
Det hadde blitt krig og Norge hadde tapt med sine skipsredere om IKKE
den svenske ARBEIDERKLASSEN hadde sagt nei !!
I Norge fikk vi en syltynn korridor til Bergens fiskeri-ressurser i Lofoten og så måtte vi ta Sameland,
som Sverige ikke hadde interesse av.
I Sverige kjente arbeiderklassen til den 5 x lange «verdenskrigen» 30 årskrigen, der ca 1/5 del av befolkningen i Sverige døde.
OSV. En visste at en krig med Norge ville være en krig mellom brødre på en lang halvøy pga de rikeste og deres konge.
Takk Terje.
Jeg leser alt du sender.
I dag har egentlig Samene rett til en egen nasjon da de i Troms og Finnmark er større en Danmark, Belgia, Sveits osv.
Særlig om de krever denne retten i de tre Natolandene og har Nordre del av Norge, Nordre del av Sverige
og med litt av Bottenviken og Nordre del av Finland.
Sakte måtte og den Samiske Nasjonen strekke seg langt forbi Kola-halvøyen.
De enorme fiskeriressursene fra Bodø til forbi Kola-halvøyen ville bli samiske……
Det er denne Norske retten til eget land som en nå nekter Øst-Ukraina.
Det er og denne Nord-norske- Samiske retten til eget land og forvaltning av enorme fiskeriressurser som en nekter
øst-Ukraina med sine industriressurser og som en aksepterte ved å dele opp Jugoslavia i tre deler og med en stor Natobase.
Med det nye lyn-toget i Kina ville en reise Tromsø til Bottenviken kunne gå på en time.
Dvs fortere enn fly og med et deilig sommer-varmt badevann.
ALTSÅ etablere Sami Ædnan i Norge, Sverige og Finland med nordre del av Bottenviken.
I tillegg etabler østlige del av Ukraina, slik en etablerte og delta Jugoslavia.
I tillegg må en etablere en stor stat i USA for «Indianerne».
Det er en «Nazistisk» skam at urbefolkningen er drept, og plassert et bitte små reservater.
Roger
LikerLiker
Dette er uredelig. Du later som du tenker på Ukrainas beste, men bruker ukrainske lidelser til å presse Kremls narrativ.
Ja, Ukraina har problemer med høyreekstreme miljøer, slik mange europeiske land har. Men ytre høyre fikk bare 2,15 % ved forrige parlamentsvalg og kom ikke over sperregrensen. Å bruke Azov og enkelteksempler til å fremstille hele Ukraina som nazistisk, er grov manipulasjon.
Du belærer ukrainere om hva de bør gjøre mens Russland bomber landet deres, okkuperer territorium og dreper sivile. Det er ikke fredsarbeid. Det er å legge ansvaret på offeret og frikjenne angriperen.
Motivene dine fremstår ekstremt gjennomskuelige.
LikerLiker
Fakta 1: Ukrainske nazi-kollaboratører rehabiliteres og hedres i full offentlighet.
Fakta 2: Høyreekstremister inviteres til Stortinget for å gi råd til våre folkevalgte.
Ellers stoler jeg mer på Marta Havryshko enn på deg når det gjelder de høyreekstremes innflytelse i Ukraina.
LikerLikt av 1 person
Hjernevask er når fornuften nulles ut. Det er når menneskets evne til selvstendig vurdering gradvis svekkes, overstyres og erstattes av ferdige slagord, faste fiendebilder og politiske reflekser. Den hjernevaskede tror ikke nødvendigvis at han lyver. Det farlige er nettopp at han kan være overbevist om at han taler sant, fordi propagandaen er blitt gjentatt så lenge at den oppleves som egen tanke. Hjernevasken som sprer seg i Norge | steigan.no
LikerLiker